Tο Pilates είναι μία μέθοδος εκγύμνασης που βασίζεται στο συνδυασμό ειδικών ασκήσεων διάτασης και ενδυνάμωσης.

Τη μέθοδο εμπνεύστηκε και σχεδίασε ο Joseph Hubertus Pilates (1880-1967), με στόχο να δημιουργήσει έναν ολιστικό τρόπο εξάσκησης, όπου μυαλό και σώμα συνεργάζονται αρμονικά για να προάγουν την υγεία, την ευεξία, και την αυτοεπίγνωση. Αν και στην αρχή το Pilates βασίζονταν σε λίγες δεκάδες ασκήσεων, με την πάροδο του χρόνου αυτές εξελίχθηκαν και αυξήθηκαν, ώστε σήμερα να μιλάμε για εκατοντάδες διαφορετικές ασκήσεις.

Επειδή οι ασκήσεις της μεθόδου διαχωρίζονται σε διάφορα επίπεδα, το πιλάτες μπορεί να εφαρμοστεί σχεδόν από τον οποιονδήποτε, ανεξάρτητα από τη φυσική του κατάσταση.

Όλες σχεδόν οι ασκήσεις είναι σχεδιασμένες ώστε να ενισχύουν τους μύες, να αυξάνουν την κινητικότητα και την αντοχή, να ρυθμίζουν την αναπνοή και να επεκτείνουν την αναπνευστική ικανότητα, να βοηθούν στην απόκτηση ισορροπίας και ευλυγισίας, να μειώνουν το στρες, να βελτιώνουν την αυτοσυγκέντρωση, κ.α.

Tο Pilates περιλαμβάνει ασκήσεις που γίνονται στο «δάπεδο» και ασκήσεις για ειδικό μηχάνημα (Pilates Reformer).

Το Pilates Reformer έχει διαφορετικό τρόπο λειτουργίας από τα όργανα του γυμναστηρίου αφού ο τρόπος και το εύρος της κίνησης δεν καθορίζεται στην ουσία από το μηχάνημα αλλά από τον ασκούμενο. Επιπλέον, η αντίσταση εφαρμόζεται σε ελατήρια και όχι σε βάρη, ώστε να αποφεύγονται οι απότομες κινήσεις και οι κραδασμοί.

Η συστηματική εκγύμναση με τη μέθοδο Pilates μπορεί να προσφέρει πολλά οφέλη, ιδιαίτερα αν συνδυάζεται με μια ισορροπημένη διατροφή και έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Σε αρκετές περιπτώσεις δε, η μέθοδος ενδείκνυται και για την αποκατάσταση τραυματισμών ή χρόνιων παθήσεων.